Vstříc lásce k běhání

čtvrtek 11. prosince 2014

První letošní pečení

Zítra budeme mít babinec a také jdu před svátky naposledy do práce. Sice jsem si řekla, že to nebudu hrotit, ale nedalo mi to a měla jsem chvilku času. Udělala jsem tradiční kokosky, ale jaksi mi došel moučkový cukr, takže jsem musela něco "přihodit", aby bylo zítra vůbec co ode mě zobat. Vyhrály to americké brownies. Poprvé. Začala jsem brownies, protože kokosky jsou otázkou pár minut.

Příprava na pečení:
Když jsem se podívala na recept, zhodnotila jsem ho jako nejdražší, který mám. Ale zůstaly mi tu hořké čokolády na vaření, kterým se blížilo datum expirace, másel mám v mrazáku nakoupeno dost, domácí čerstvá vajíčka v lednici a miluji kakao - bylo jasno. Nicméně bych to nebyla já, abych si ho neupravila (také proto, že jsem čokolády neměla dostatek).

Americké brownies:
Hořká čokoláda   250 g (náhodou 3 druhy, z toho 2 nebyly na vaření a měly vysoký obsah kakaa)
Máslo   250 g (nenahrazuji, miluji)
Kakao   5 PL (vrchovaté - náhrada za 50 g čokolády)
Vanilkový cukr   2 PL (mám domácí s vanilkovým luskem, doporučený je 1 sáček)
Vejce   3 (doporučeno 6!)
Cukr krystal   250 g
Namleté pšeničné vločky   50 g
Celozrnná mouka   50 g
Polohrubá mouka   100 g (doporučeno 200 g polohrubé mouky, bez vloček a celozrnné)
Sůl   0,5 ČL
Rum   1 dl (navíc)
Lískové oříšky na posypání
Pečicí papír

Tipy: Voda ve spodním hrnci pod miskou nesmí vřít, jinak bude pára unikat kolem misky a může vás opařit, pára se tvoří i nad vodou, která neklokotá. Při sundavání misky z hrnce si dejte pozor na její teplotu, já ji sundavám v rukavicích.
Na plech jsem si dala permanentní pečicí papír (Lidl), recept doporučuje pečicí papír podmazaný máslem, aby držel papír na místě. Do vodní lázně jsem dala kostku másla a nalámanou čokoládu. Máslo není třeba krájet, za stálého míchání se krásně rozpustí pozvolna samo a lépe se naváže na tužší čokoládu. Do rozehřáté směsi čokolády a másla jsem přisypala kakao. Dala jsem si předehřát troubu na 175 °C, horní-dolní bez horkovzduchu. Po rozpuštění kakaa jsem přisypala cukr a sůl, zamíchala a sundala z vodní lázně, aby mi následující vajíčka neztuhla. Do misky s vajíčky jsem přidala 5 cl rumu a rozmíchala. Čerstvá vajíčka jsou třeba pořádně rozmíchat, protože bílek má pevnější konzistenci a ve směsi by se hůře propracovával. Šest vajíček jsem vážně nedávala, na 250 g cukru a 200 g mouky je to naprosto zbytečné. Na to mám své slepičky až příliš ráda. A nechtěla jsem tak hutné pečivo. Do směsi čokolády, másla, kakaa, cukru a soli jsem pomalu zamíchávala vajíčka. Směs musí zůstat tekutá, jen postupně houstne přidávanými ingrediencemi. Je lepší udržovat směs stále teplou - pracovat rychle. Mouky jsem smíchala s namletými vločkami a postupně jsem směs zamíchávala do těsta. Postupně a pořádně, aby hmota byla hladká, pro snazší vmíchání mouky jsem přidala dalších 5 cl rumu. Jelikož jsem si vzpomněla, že chci brownies posypat oříšky, rozlouskala jsem 20 lískových oříšků od dědy a rozmixovala je. Je lepší si je namlít předem, aby těsto nevychladlo. Na plech jsem vylila těsto a uhladila povrch, který jsem následně posypala oříšky. Na plechu byla celkem nízká vrstva, příště bych udělala více těsta na stejně velký plech. Takto nízké brownies jsem pekla 15 minut. Uvnitř jsou měkké, vláčné, celkově jsou křehké. Je třeba kontrolovat těsto, aby se nepřepeklo - na špejli se musí tvořit drobečky, ale těsto už nemá barvit. Po upečení jsem nakrájela těsto na čtverečky 4×4 cm řezacím kolečkem na pizzu (celkem 56 brownies). Na nůž se těsto přilepovalo a křupala vrchní vrstva. Pokud nechcete křehké brownies, přidejte více vajec/nepoužívejte vločky/nedávejte rum. 
Dobrou chuť. Manžel (nemá rád hořkou čokoládu) jich hned po sundání z plechu několik snědl.

Kokosky: (na tři plechy)
Moučkový cukr   300 g
Mletý kokos   100 g
Bílky   3
4% ocet   1 PL

Tip: Pokud se vám zdá těsto příliš řídké, můžete nakonec přimíchat do deseti deka polohrubé mouky (podle velikosti vajec), ale opatrně. Když je mouky moc, je z kokosek jen suchá tuhá drobenka. U malých vajíček je i 100 g kokosu hodně.

Troubu si předehřejte na 150 °C. V misce jsem začala šlehat bílky, když trochu zbělaly, dala jsem misku na vodní lázeň a stále šlehala do pevného sněhu. Pokud nejde vyšlehat a máte podezření na mastnotu, můžete v tuto chvíli přidat pár kapek octa, jinak až později. V parní lázni do vyšlehaného sněhu postupně zašlehávejte moučkový cukr. Nechvátejte, snazší je to postupně a nepráší se. Stále necháváme cukrový sníh na vodní lázni, zašleháme ocet, sníh se zpevní. Stále na vodní lázni postupně zamícháme kokos - nešleháme! Sníh nadnášíme, aby se z něj nevytratil vzduch. Hmotu je třeba stále udržovat teplou. S mícháním nespěcháme. Na plechy jsem si dala pečicí papíry a pomocí dvou lžiček jsem udělala kulaté hromádky. Nepoužívám sáček, protože tím kokosky ztratí vzduch a jsou hutné. Samozřejmě pokud děláte vysoké promazávané kokosky a potřebujete je mít stejné a vláčné, použijte sáček s tvořítkem (dírkou). Měla jsem málo kokosu, dělala jsem poloviční dávku. Kokosky na plechu jsem nechala chvilku oschnout a přepnula jsem troubu na horkovzduch - kokosky se v troubě pozvolna sušší a růžoví. Čím sušší hmotu máte, tím rychleji se propečou. Dobrou chuť!

Tento recept mám už 3 roky vyzkoušený, vloni jsem dělala i kakaové kokosky. Teď jsem ale kokosky zapomněla ve vypnuté (ale stále teplé) troubě a jsou dost růžové, až cukr uvnitř zkaramelizoval. Původní recept doporučuje kokosky nechat odležet. Tak toho se u nás nikdy nedočkají.

Já jsem připravena :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Vaši reakci!