Vstříc lásce k běhání

neděle 14. prosince 2014

Sobotní pečení - linecké a perníčky

Těsto jsem si nechala (skoro) týden uležet a pustila jsem se do pečení. Ořechové ještě odpočívá. Linecké bylo naprosto skvěle uležené, vláčné, dobře se mi s ním pracovalo. Bylo dobře a rychle zpracované, protože se nestahovalo při pečení (heureka!). Zpracovávám těsto vždy stěrkou, nikdy ne rukama, protože pak se tu vpije do mouky moc a těsto se chová jako žvýkačka. Holt teplo z rukou ne vždy pomáhá. Co nedokážu stěrkou, dodělám na silikonové podložce, přes ni těsto propracuji, promačkám a pak balím do folie a nechám v chladu uležet. Těsto také během zpracovávání při vykrajování nechávám ztuhnout na verandě. Perníčky jsou světlejší, než bych si přála, příště přidám víc kakaa, a také přidám víc cukru, protože jsou málo sladké. Nádherně mi vyskočily a ta vůně! Vánoce jsou tady :) Perníčky nepotírám a nevyhlazuji, mám ráda strukturu těsta.

Linecké těsto (klasické):
Hladká mouka   300 g
Máslo (Hera)   200 g (já dala Stellu)
Moučkový cukr   100 g
Žloutek   2 ks (bílek stahuje těsto při pečení)
Citronová kůra   1 ČL

Cukr s Moukou jsem prosála a pak zapracovala stellu a žloutky. Žloutky jsem naředila panákem rumu, aby šly pěkně rozšlehat a snáze se vpracovaly do těsta. Pekla jsem na 180 °C 7 minut. Při 9 minutách bylo těsto už tmavé (chuťově ale dobré).

Perníčky:
Hladká mouka   700 g (já dala 600 hladké a 100 polohrubé)
Cukr moučka   260 g (+ 2 PL domácího vanilkového cukru, dala bych víc)
Vejce   5 ks (já dala 2 velké a bílky od lineckého)
Hera   100 g
Kypřicí prášek do perníku   2 ČL
Jedlá soda   1 ČL
Med   4 PL (čím více, tím tvrdší perníčky budou)
Rum   5 cl
Perníkové koření   2 ČL (možno více)
Mletá skořice   1 ČL
Kakao holandské   2 PL (ale pro barvu je třeba více, dala bych klidně 4)

Vše smíchat a nechat minimálně týden uležet :) Pekla jsem je na 165 °C přesně 11 minut. Je třeba ho pořádně vyválet, jelikož krásně vyskočí, tak ať z toho nejsou špalíčky. Pozor, pokud použijete bílky navíc jako já, těsto má tendenci se stahovat. Pro hladký povrch doporučuji potřít žloutkem vyšlehaným/rozmíchaným s vodou. Zdobit až druhý (jinak zdobení odpadá) nebo pozdější den a skladovat s jablíčkem v kartonové krabici.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Vaši reakci!